Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łodzi w związku z trwającym sezonem wakacyjnym serdecznie zachęca dzieci, młodzież oraz osoby dorosłe do zdrowego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu.

Baczną uwagę należy zwrócić na unikanie tytoniu, alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych. Ich zażywanie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego oraz zwiększyć ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób i uzależnienia.

  • Palenie papierosów zwiększa ryzyko wystąpienia udaru mózgu, zawału serca, astmy oskrzelowej, nowotworu płuc, natomiast bierne palenie papierosów wywołuje u dzieci choroby układu oddechowego, zapalenie ucha środkowego oraz wiele innych powikłań.
  • Nadużycie alkoholu (nawet jednorazowe) może prowadzić do groźnego dla zdrowia zatrucia. Kobiety w ciąży nie powinny palić papierosów ani pić alkoholu. Nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, którą może wypić ciężarna, ponieważ łożysko nie stanowi dla niego żadnej bariery. Każda wypita ilość alkoholu trafia również do krwi dziecka i może powodować uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego oraz wielu narządów.
  • Narkotyki mają wyjątkowo silne działanie uzależniające. Granica między dobrowolnym przyjmowaniem a przymusem  przyjmowania jest bardzo trudna do zauważenia i  łatwo ją przekroczyć.
  • Dopalacze zawierają zazwyczaj nieznane i nieprzebadane substancje psychoaktywne, które mogą być bardzo toksyczne. Odnotowuje się wiele przypadków silnego, wymagającego pomocy medycznej zatrucia dopalaczami.

Aby wakacje były pełne radości i zdrowia należy znaleźć  czas na codzienną aktywność fizyczną i zadbać o zdrową dietę.

  • Prowadząc aktywny styl życia, zmniejszamy ryzyko wystąpienia otyłości, cukrzycy, chorób serca, nadciśnienia tętniczego oraz nowotworów. Zalecana dawka aktywności fizycznej dla zdrowej dorosłej osoby to 30 minut umiarkowanej aktywności przez 5 dni w tygodniu lub 20 minut intensywnej aktywności przez 3 dni w tygodniu. Ilość i intensywność ćwiczeń należy dostosować do możliwości i potrzeb organizmu.
  • Prawidłowe odżywianie się jest niezbędne dla utrzymania dobrego samopoczucia i zdrowia. Podstawą diety dorosłego człowieka są produkty zbożowe, warzywa i owoce oraz produkty mleczne. Należy ograniczyć spożycie tłuszczów, soli i cukru. Zaleca się picie przynajmniej 2 litrów płynów dziennie oraz unikać słodzonych i gazowanych napojów.

Urszula Jędrzejczyk

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łodzi

Dostosowanie strony